• Thuisblijven bij klachten!

Gebruik het gezonde verstand.
    De vraag wordt vaak gesteld wanneer je uit voorzorg thuis moet blijven en hoelang.

Voor iedereen met klachten die passen bij het coronavirus geldt dat thuisblijven verplicht is wanneer:

1. U of uw kind/kinderen last hebben van,
      1. hoesten,
      2. (neus)verkoudheid / loopneus
      3. koorts
      4. keelpijn
      5. benauwdheid
      6. reukverlies of geen smaak
    2. U of uw kind/kinderen in contact zijn geweest met of er iemand in uw gezin is met koorts of last van benauwdheid.
    3. U of een huisgenoot heeft of is in contact geweest met iemand die het coronavirus heeft (gehad) en dit de afgelopen 7 dagen is vastgesteld.

Hoelang moet ik thuisblijven?
    Bij een combinatie van genoemde klachten is de periode 10 dagen en het advies u te laten testen.
    Is de test negatief dan kunt u “gewoon” weer meedoen.
    Verkoudheid bij jonge kinderen komt vaker voor. Is uw kind jonger dan 13 jaar en heeft het een loop- of snotneus dan mag hij of zij wel naar school. Wanneer er sprake is van verkoudheid en of keelpijn adviseren wij toch om thuis te blijven totdat de verkoudheid of keelpijn over is.

Kinderen met bronchitis, astma of allergie hoesten of kuchen door de aandoening. Soms gebruiken zij een inhaler. Hiervoor is het advies thuis te blijven wanneer het ziektebeeld afwijkt van het patroon dat bij de aandoening hoort.
    Raadpleeg bij twijfel altijd de huisarts of neem contact op met de GGD, 0800 - 1202.