• Voorafgaande aan de bekerwedstrijd tegen ESTO overhandigde Arie van Oudheusden een cheque van € 1.175,- aan voorzitter Frank Schellenboom om het Kerstballentoernooi 2021 mogelijk te maken. Hij deed dat samen met Rozenburg-pupil en Sparta-supporter Brian Verheij.

Langs het hoofdveld prijkt het bord ‘Sparta is de club van Rotterdam’. Destijds het initiatief van Ton de Groot, waarbij 10 deelnemers ieder € 25,- doneerden en daarmee de vereniging financieel ondersteunden. En allen aanhangers van Sparta. In 2015 nam Arie van Oudheusden deze taak van Ton op zich en ging in gesprek met voorzitter Walter Reurink. Arie stelde voor om hieraan een speciaal doel toe te kennen en wel het ‘Kerstballentoernooi’. Dat moest mensen aanspreken en uitnodigen om hieraan deel te nemen. Dat voorstel werd omarmd en sinds die tijd komt de jaarlijkse bijdrage ten goede aan dit toernooi.

Betrokken bij de jeugd
    In de 70er en 80er jaren was Arie, naast zijn vele activiteiten voor de vereniging, als trainer en leider, samen met wijlen Arie Pols, nauw betrokken bij de B-jeugd en vierde in die tijd sportieve successen. Acties door het seizoen heen (verkoop aardappelen en uien en het verzamelen van oud papier) om een spaarpotje te hebben om het seizoen met zijn elftal af te sluiten met een weekendje Parijs. Onvergetelijke tijden. Ook heden ten dage hoor je er nog mannen over die er bij waren.
    Het is daarom niet vreemd dat hij ook in deze de jeugd zo belangrijk vindt. Het is immers de toekomst van je vereniging.

Deelnemers betalen € 25,-
    Jaarlijks betalen de deelnemers € 25,- en dat leverde in de jaren 2015 – 2018 jaarlijks een mooie opbrengst van € 625,-. Na een korte terugslag nam de jaarlijkse bijdrage weer toe. Enthousiaste supporters die de jeugd een warm hart toedragen, haakten aan.

Uitdaging: record in 2021
    In de afgelopen tijd zette Ton de Groot zich extra in en dat leverde het recordbedrag van € 1.175,- op. Meer dan 40 deelnemers die hun bijdrage van € 25,- betaalden. En Arie verzorgt de administratie die dit met zich meebrengt. De deelnemers ontvangen een certificaat van deelname. En zo kon Arie, samen met Brian Verheij, afgelopen zaterdag de cheque aan voorzitter Schellenboom overhandigen. En daar is de vereniging ongetwijfeld trots op. Zovelen die de jeugd een warm hart toedragen. Ook in 2021. Met de cheque voor dit jaar heeft het initiatief in 7 jaar € 4.975,- opgeleverd die dit niet meer weg te denken toernooi mogelijk heeft gemaakt.

Traditie
    Het Kerstballentoernooi is inmiddels uitgegroeid tot een traditioneel evenement, vindt tijdens de kerstvakantie plaats waar de jeugd naar uitkijkt. Jarenlang in de sporthal, maar in 2020 werd ervoor gekozen het toernooi op sportpark West te laten plaatsvinden. Het bleek een succes met de mogelijkheden je eigen sportcomplex hebt. Vergeet daarbij niet de vele vrijwilligers die zich deze dagen voor de jeugd inzetten.

Toekomst: nog meer deelnemers?
    Hoe zal het vergaan? Zoveel enthousiaste leden, supporters die zoveel met de jeugd op hebben. En trouw hun jaarlijkse bijdrage betalen. In 2021 meer dan 40! En wie weet ‘haken’ er in de komende tijd nog meer aan om het toernooi iedere keer weer mogelijk te maken. En Arie? Die zal zeker trots zijn. Samen met Rozenburg pupil en Sparta-supporter Brian Verheij moet het hem goed hebben gedaan dat de recordcheque van € 1.175,- kon worden aangeboden.

Foto’s: Ruud Vermeer (Ruud Vermeer Fotografie) vv Rozenburg - Esto 3-0 | Flickr